Dag 5 Bordeaux-Lourdes 260 km - Reisverslag uit Omex, Frankrijk van Helene Oversteeg - WaarBenJij.nu Dag 5 Bordeaux-Lourdes 260 km - Reisverslag uit Omex, Frankrijk van Helene Oversteeg - WaarBenJij.nu

Dag 5 Bordeaux-Lourdes 260 km

Blijf op de hoogte en volg Helene

23 Oktober 2016 | Frankrijk, Omex

Vandaag was het aanvankelijk bewolkt en een paar buitjes. Na het ontbijt vertrokken. Eerst dwars door Bordeaux heen maar dat was niet zo een probleem op zondagmorgen. Daarna 60 km over landwegen en dwars door de wijngaarden richting Lourdes. Na 2 uur en nog 200 km te gaan toch maar weer een groot stuk over de autosnelweg Tegen half 5 aangekomen in Lourdes Mooie camping en volgens de papieren 800 meter van het heiligdom. Wel een stijle weg omhoog.
Tegen de avond weer op de fiets geklommen om naar het heiligdom de grot te gaan en een hapje eten. We waren er al snel achter dat de 800 meter niet klopte. De heenweg was 6 km voordat we voor de grot stonden. Eerst maar eens lekker pizza gegeten en tegen 20.30 uur naar de grot gelopen. Er waren heel veel mensen met kaarsjes. Om 21.00 uur begon de processie. 3 pastoors die om de beurt wat zeiden en tussen door zingen. Daarna waren ook steeds mensen uit het publiek aan de beurt 5 stuks. Zei zeiden of zongen het Maria gebed in hun eigen taal. Dus het was Frans,Duits, Engels,Japans , Kroatisch en nog meer talen. Na 5 weesgegroetjes kwam weer het onze vader door de pastoors en ook werd nog het ave Maria gezongen. Het merendeel van de mensen met kaarsjes liep ook nog in optocht een ronde. Volgens mij hebben ze de hele rozenkrans gedaan want het duurde meer als een uur voordat de "mis" klaar was. Het was echt indrukwekkend om te zien. Hierna weer op de fiets terug naar de camping in het pikkedonker. Ergens een afslag gemist en na 6 km toch maar eens op de telefoon gekeken waar we waren. Precies de verkeerde weg genomen dus omdraaien en 6 km terug langs de donkere weg. Uiteindelijk na de berg opgefietst te hebben toch op de camping aangekomen. Nu hadden we wel een borreltje verdiend.

• 24 Oktober 2016 - 10:37

Sjef En Franca:

en ad heeft zo te zien het licht gezien...